יום ראשון, 23 במרץ 2014

בטיחות במעבדות כימיות



בין אם מדובר בפיתוח תרופה חדשה או ניסויים לצרכי לימוד והוראה – סביבת המעבדה צריכה להיות פונקציונאלית ולעודד את חדוות היצירה. אך מעל הכול, כשעובדים במעבדה יש להקפיד על מילוי כללי זהירות בסיסיים. כללים אלו נועדו למנוע תאונות ולאפשר לעוסקים במלאכה לעבוד בבטחה. איך ריהוט למעבדות מסייע לשמירה על סביבת עבודה בטוחה וגם יעילה?
הפעולות שיאפשרו לך לנשום לרווחה
המודעות הגבוהה של העובדים בסביבת המעבדה לריאקציות שמייצרים החומרים הכימיים ולפליטתם של גזים רעילים, היא הסיבה העיקרית לביצוע ניסויים בתוך תחומי המנדף הכימי. אך לא תמיד ההקפדה על עבודה בתוך המנדף מספיקה: כדי לנצל את יכולות המנדף ולנתב ביעילות את הגזים הנפלטים ממנו אל מחוץ לשטח המעבדה – חשוב להקפיד שדלת המנדף תהיה סגורה ככל האפשר. בנוסף, כדי לספק הגנה אופטימאלית למשתמשים, חשוב לבחור את המנדף המתאים לאופי העבודה ולסיכונים האפשריים שהיא טומנת בחובה.
איך בוחרים מנדף כימי?
כדי לספק הגנה מפני פיצוצים אפשריים הנוצרים בעקבות הריאקציה הכימית, חשוב לוודא שהמנדף מכיל חומרים מעכבי בעירה וציפוי המגן על המשתמשים מפני רסיסי הזכוכית. קריטריון חשוב נוסף הוא עמידה בתקינה המקומית והבינלאומית הנדרשת, המאפשרת לכם לדעת שהמנדף יעשה את עבודתו ברגע האמת. לצד שיקולי הבטיחות, מנדף שנבנה בהתאם לצרכי הלקוח, מאפשר ניצול מקום אופטימאלי ותורם לזרימת יעילה של העבודה בתוך שטח המעבדה (למשל מנדף שנבנה בהתאם למידות המעבדה ומספק גישה נוחה לתשתיות).   
הקטנת הסיכוי לשריפה
שריפה בתחומי המעבדה יכולה להיגרם לא רק כתוצאה מריאקציה של חומרים (כמו למשל חומרים דליקים ומתחמצנים או שימוש במבער בקרבת חומרים דליקים). השריפה יכולה להיגרם גם כתוצאה מניצוצות שיוצרים מכשירים חשמליים – ועל כן חשוב להרחיקם מגזים או נוזלים דליקים. תכנון נכון של סביבת המעבדה ובניית ריהוט מעבדה המותאם למידותיה, יעודד סדר וארגון החיוניים בין היתר לצורך יצירת ההפרדה הדרושה.
התקנת ארונות בטיחות
דרך נוספת להגנה מרבית מפני ההתלקחות והשלכותיה, היא התקנת ארונות בטיחות לאחסון חומרים דליקים. הארון מצופה בחומרים מעכבי בעירה שתכליתם לבודד חומרים דליקים, שעלולים לגרום להתלקחות מסוכנת בזמן שריפה. בעת בחירת ארונות בטיחות השיקול המרכזי הוא עמידה בתקנים בינלאומיים מחמירים, שמקנים מקסימום הגנה לאורך זמן מפני נזקי השריפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה